Wat is obsessief gedrag?

Toegevoegd na 37 seconden:
wie kan me wat uitleg geven, of voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Obsessief gedrag bestaat niet, alleen obsessieve gedachten!

Het beste antwoord

De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies). Voor anderen lijken deze handelingen overbodig en zij hebben ook geen oog voor de details, maar voor de patiënt zijn deze handelingen van vitaal belang en moeten volgens een bepaald patroon worden uitgevoerd om vermeende nadelige gevolgen te voorkomen. Voorbeelden zijn het zeer vaak controleren of een deur gesloten is of het overmatig vaak wassen van de handen (niet te verwarren met de specifieke smetvrees of mysofobie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iets MOETEN doen,bijvoorbeeld een even aantal keer op een knopje drukken,altijd 2 bestekstukken in je hand houden,2 keer hetzelfde moeten zeggen.Als kind ken je vast nog wel dat je tussen de lijntjes moest staan van de tegels.Bij sommige mensen is dat gedachtepatroon nooit weggegaan en openbaart het zich in de meest vreemde handelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Obsessies zijn dwanggedachten. Je bedoeld waarschijnlijk compulsief gedrag. Dat zijn dwanghandelingen. Zoals je handen moeten wassen, alles moeten controleren, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had een obsessieve vriendin. ik mocht nooit met andere meisjes praten als het langer zou duren dan 30 seconden. altijd moest ik uitleggen waar ik heen ging en wat ik ging doen.

dit wordt ook wel obsessief genoemd en wantrouwen, omdat ze bang was dat ik vreemd ging.

ps. die relatie hield niet lang stand, dus hierbij een aanrader.